מיתוס 1 – הכלים החשובים ביותר למנהיג/למנהל אפקטיבי הם כוח ושליטה – מחקרים בפסיכולוגיה חיובית מראים שוב ושוב שהיכולת לעורר השראה באחרים ולהביא להשפעה חיובית בארגון קשורה לעובדים מאושרים ובעלי חוסן אישי הרבה יותר מאשר ההיגיון של חלוקת המטלות הארגוניות או הציות לסולם הדרגות הארגוני הפנימית. ארגונים שיתייחסו בביטול לרעיון זה, וינסו לכונן מחדש את הסדר הישן ולחתור לשליטה, ליישור קו ולצייתנות– יהיו הארגונים המפסידים של העתיד. כדי שארגונים יצליחו, קרוב לוודאי שרוב עובדיו (לא רק ההנהלה) יצטרכו להוביל, להנהיג וליצור תרבות של מרחב בטוח. מנהל שמשתמש בכוח ושליטה כדי לתמרן את הכפופים לו, לוחץ עליהם ולא מנהיג אותם. מנהיגות מסוג זה מגדילה את הדחק, את חוסר שביעות הרצון מהעבודה ואת התשישות ואת השחיקה.
מיתוס 2 – מנהגים ומנהלים אפקטיביים מתרכזים בהיפטרות מהחולשות שלהם או בהתגברות עליהן – התפיסה המסורתית היא שאנשים מתקדמים בחיים ובקריירה שלהם ע"י כך שהם עובדים על החולשות שלהם ומשתפרים כל הזמן. מחקרים רבים מצביעים על תמונה אחרת – אף על פי שבני אדם אינם צריכים להתעלם מהחולשות שלהם, מומלץ להתמקד ולפעול מתוך החוזקות וכך להגיע למצוינות של ממש. כאשר אנשים פועלים מתוך החוזקות שלהם – הם יצירתיים יותר, גמישים יותר, סתגלניים יותר, שבעי רצון יותר, פרודוקטיביים יותר, בטוחים יותר ובעלי חוסן אישי גבוה יותר. היות והאנרגיה שלנו היא משאב מוגבל – יהיה לא חכם ולא יצרני למקד יותר מדי מהאנרגיה הזאת בתיקון פגמים וליקויים. מנהלים שמתמקדים בחוזקות של חברי הצוות שלהם זוכים לביצועים טובים יותר מצד הצוות ולהצלחה כללית רבה יותר. בספרו "להתנהל עם מנהלים" חושף פרופ' אדיג'ס, אחד ממומחי הניהול הבולטים בעולם, את הסיבות להצלחות ולכישלונות בהתנהלותם של ארגונים ושל מנהליהם. אדיג'ס טוען כי לא קיים מנהל אידיאלי וכי תפקיד המנהל הוא לדאוג לצוות בעל תכונות משלימות.
קיימות מספר תכונות חשובות שעל המנהלים לסגל כדי שהצוות שלהם יפעל באופן אפקטיבי. תכונות אלה קשורות קשר הדוק לפיתוח אינטליגנציה רגשית. ב – 1990 טבעו הפסיכולוגים מאייר וסלוביי את המונח "אינטליגנציה רגשית". עבודתם הורחבה ע"י הפסיכולוג דניאל גולמן, ומאז הפכה למונח מקובל ושכיח בעולם הארגוני ומחוצה לו. לאורך השנים ניתנו הגדרות שונות למונח "אינטליגנציה רגשית" אשר רובן כוללות התייחסות ליכולות רגשיות בתחום הבין אישי. גם היום אין הגדרה מוסכמת וחד משמעית למונח זה, אך המודל הבסיסי שהציעו מאייר וסאלוביי מכיל אלמנטים רבים אשר נכללו גם בהגדרות מאוחרות יותר. המודל של מאייר וסאלוביי כולל חמישה רכיבים מרכזיים: מודעות עצמית לרגשות, זיהוי רגשות, ניהול רגשות, מוטיבציה עצמית, ניהול מערכות יחסים.
- פיתוח מודעות עצמית – מנהל אפקטיבי חייב להיות מודע למה שהוא עושה ולהכיר את סגנונו האישי. להכיר את נקודות החוזק והתורפה שלו ולקבלן. רכיב זה כולל את יכולתו לזהות כיצד הוא מרגיש ברגע נתון ומה הן המחשבות המלוות מצב רוח זה.
- פיתוח מודעות לסביבה וזיהוי רגשות– מנהל אפקטיבי צריך להכיר את סביבתו ולהבין את המשמעות של פעולותיו ושל ההשפעה שתהיה להתנהגות שלו על ההתנהגות של אנשים אחרים. מסוגל לזהות מצוינות וחולשות באחרים ומסוגל לקבל ולהעריך הבדלים באנשים אחרים. בייחוד עליו להיות מסוגל לזהות את נקודות החוזק של אנשים בתחומים שבהם הוא עצמו חלש ולאפשר להם לפעול שם. רכיב זה כולל את היכולת לזהות אותות חברתיים ואת רגשותיהם של אנשים אחרים.
- ניהול רגשות – מנהל אפקטיבי הוא בעל יכולת של ריסון רגשות. יודע כיצד להאט את הקצב כשצריך ולהירגע במצבים קשים. בעל חוסן אישי גבוה. יודע כיצד לווסת רגשות באופן שמונע "הצפה רגשית" ומצוקה קשה.
- מוטיבציה עצמית – מנהל אפקטיבי הוא בעל יכולת לרתום רגשות לשם השגת המטרה ובעל יכולת לדחות סיפוקים המעכבים את המטרה.
- ניהול מערכות יחסים – מנהל אפקטיבי הוא בעל שליטה במיומנויות חברתיות, ביטוי רגשי הולם, והבעת אמפתיה לרגשות האחר.
לסיכום מנהל אפקטיבי יוצר סביבה לומדת שבה ניתן לפתור קונפליקטים באמצעות כבוד ואמון הדדי.
מיתוס 3 – עובדים פרודוקטיביים הם עובדים שנפטרים מהלחץ בחיים שלהם.
לחץ/דחק/סטרס – מתייחס להפרת מצב האיזון בו מצוי האדם עקב איום פיזי או נפשי. במילים אחרות ופשוטות – תגובת הגוף לאתגר. דחק חריף נתפס לעיתים קרובות כטריגר המעורר את תגובת (FIGHT – FLIGHT – FREEZE) שבה הגוף מכין את עצמו להתעמת עם איום: המערכת הסימפתטית מתעוררת ותפקידים גופניים בלתי חיוניים ( כמו עיכול למשל) ומושהים עד תום האיום. אם זאת הפסיכולוגיה עושים הפרדה בין שני סוגי לחץ: לחץ חיובי – אשר מניע את האדם להתמודדות פעילה ולעמידה באתגר. לחץ שלילי – שמביא לשיתוק, לחוסר אונים, דיכאון, חרדה וכד'
מחקרים מראים דווקא כי גורמי דחק ברמה נמוכה ובעלי טווח קצר יכולים לעודד ייצור תאי מוח חדשים – שיכולים להעצים את הפרודוקטיביות והריכוז, להגביר את התגובה החיסונית של הגוף ולעודד אנשים להיות חסינים יותר לטווח ארוך. לסיכום, דחק מתון לצד תקופות התאוששות יעיל מאד לאנרגיה ולפרודוקטיביות.
במסגרת התוכניות לפיתוח מנהלים שלנו, עוברים המנהלים הכשרות וסדנאות בנושאים מגוונים שתורמות להעלאת הפרודוקטיביות והמצוינות הארגונית, לדוג' – סדנת חוסן, סדנת ניהול לחץ, סדנת התמודדות עם לחץ ושחיקה, סדנת מנהיגות קשובה, סדנת סגנונות תקשורת, סדנה לפיתוח וטיפוח מרחב בטוח, סדנה להתמודדות עם שינויים, סדנת שירות פנים וחוץ ארגוני ועוד'. לפרטים נוספים על הסדנאות – לחצו כאן!