למידע נוסף וייעוץ חייגו 050-4465501
הסוד המרפא של הכרת והוקרת תודה

הסוד המרפא של הכרת והוקרת תודה

הסוד המרפא של הכרת והוקרת תודה – וקצת על הקשר בין מערכות היחסים שלנו לבריאות הנפשית והפיזית..

בין הישגים, תפקידים, ולוחות זמנים עמוסים, אנו מוצאים את עצמנו לעיתים מזניחים את מה שחשוב באמת!

מערכות היחסים עם האנשים הקרובים אלינו.

מחקרים רבים מצביעים על כך שהמנבא מספר אחת לרווחה נפשית ולתחושת סיפוק הוא –

לא הכסף..

לא המעמד..

לא הכוח..

 

אלא,

איכות הקשרים הקרובים שלנו.

 

הזמן שאנחנו מבלים עם בני המשפחה, עם חברים ועם קולגות קרובים, ובעיקר הוקרת התודה  וההערכה שאנחנו מבטאים כלפיהם –

הם המפתח לבריאות נפשית ופיזית מיטיבה.

 

כאשר אנחנו מוקירים תודה –  מעריכים ומכבדים , בין אם בעבודה כלפי עובדים, קולגות ולקוחות, ובין אם כלפי בני משפחה – אנו משפרים את מערכות היחסים שלנו,

מחזקים את תחושת השייכות והחיבור, ומוסיפים לתחושת הסיפוק והמשמעות בחיים.

 

גם להכרת תודה ישנה חשיבות מכרעת בפיתוח החוסן שלנו ובשיפור ההרגשה שלנו.

 

מהי בכלל הכרת תודה?

 

הכרת תודה  –  היא למעשה תחושה פנימית של הערכה והכרת ערך כלפי משהו טוב שקיבלנו או חווינו

(יכול להיות שקיבלנו משהו מאדם אחר, מהסביבה או אפילו מהחיים עצמם.)

 

הכרת תודה מתמקדת בהכרה שלנו בטוב!

 

לדוגמה –  כאשר אנו נזכרים באירועים חיוביים, תחושת ההודיה ממלאת אותנו בשקט נפשי ובסיפוק פנימי.

כשאנחנו מכירים טובה לטבע המעניק לנו את האוויר שאנחנו נושמים, ואת המזון שאנחנו אוכלים..

כאשר אנחנו מכירים טובה  לחברינו, ובני משפחתינו..

ופשוט לכל דבר שמאיר את ימינו (הלא פשוטים) וגורם לנו להרגיש בני מזל מעצם היותנו בחיים.

 

כשאנחנו מכירים תודה, המוח שלנו משחרר חומרים כימיים שגורמים לנו  להרגיש  ממש ממש  טוב!

אחד מהחומרים האלה הוא דופמין, ה"מוליך העצבי של העונג והתגמול".

הדופמין גורם לנו לתחושה חיובית ומגביר את הרצון להמשיך ולהכיר תודה.

 

מחקרים מצאו שכאשר אנחנו  מתמקדים בדברים עליהם אנו מודים – הדופמין עולה ומעלה את רמות הסיפוק והאושר שלנו.

בנוסף, יש עוד חומר שכדאי שתכירו –

הסרוטונין, שמכונה "מוליך השלווה", משתחרר גם הוא כאשר אנחנו נזכרים ומביעים הערכה לרגעים חיוביים בחיינו ולאנשים שסביבנו.

רמות גבוהות יותר של סרוטונין משפרות את מצב הרוח ומפחיתות תחושות של דיכאון וחרדה.

 

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה על ידי הפסיכולוג ד"ר רוברט אמונס מראה שהבעת הכרת תודה לאורך זמן קשורה לירידה בתחושות של לחץ ודיכאון, לעלייה בהרגשת השייכות והסיפוק, ולשיפור בריאותי משמעותי.

משתתפי המחקר שהתבקשו לתרגל כתיבת יומן תודה דיווחו על שיפור משמעותי באיכות השינה, רמות האנרגיה היומית ורמת האופטימיות

וכל זאת  קרה  – הודות לשינויים המוחיים החיוביים שנגרמו מעצם התרגול של הכרת התודה.

 

במילים פשוטות – מה שקורה לנו שאנחנו מתרגלים הכרת תודה הוא  –

שהמוח שלנו משתחרר מחומרי הלחץ, והרגשת הביטחון, השמחה והאופטימיות מתעצמת.

 

דרך אגב – גם היפנים שידועים באריכות ימים, מאמצים את הסוד של הכרת התודה.

(למי שרוצה ללמוד עוד על הסודות של היפנים לפיתוח חוסן אישי – לחצו כאן!)

אז עד עכשיו דיברנו על חשיבות הכרת התודה על הבריאות הנפשית שלנו..

 

אבל, 

 

כמו שציינתי בתחילת המאמר, ישנו גם קשר חזק מאוד בין הוקרת התודה שלנו למערכות היחסים שלנו בבית ומחוצה לו..

כפי שאמר הפילוסוף והפסיכולוג האמריקאי ויליאם ג'יימס לפני יותר מ – 100 שנה: " העיקרון העמוק  ביותר בטבע האדם – הוא התשוקה להיות מוערך.".

 

אז בואו נדבר קצת על מקום העבודה שלכם..

 

האם אתם נוהגים להעריך ולהוקיר את העמיתים שלכם לעבודה?

 

אני מלווה ארגונים רבים במשק הישראלי, והדבר שאני מוצא שוב ושוב שמנהלים לא מספיק מכירים ומוקירים תודה!!!

אני מוצא שהתרבות הארגונית בארגונים רבים במידת ישראל אינה מקדמת את הנושאים האלה כלל וכלל..

(ארגונים רבים עסוקים בימים אלה בשרידות ובכיבוי שריפות ופחות ביצירה של תרבות של הוקרה ושל מרחבים בטוח ואותנטי לעובדים..)

 

אז מה למעשה אני מציע..?

 

במקום להתעלם מהעמיתים והעובדים במקום העבודה, ההמלצה שלי היא להתעלם מהסיבות שבגללן אנו מתעלמים מהם.

כאשר אנחנו מעריכים את הטוב בעמיתים שלנו ובעובדים שלנו  – הטוב שלהם גדל ומתגבר.

 

מבדיקה שערכה אחת מחברות הייעוץ למשאבי אנוש ב 384 חברות ברחבי ארצות הברית נמצא – 

שכ 70% מהעובדים דיווחו שהם אינם זוכים להוקרה כלל וכלל!

(ממנהליהם)

ואם הם זוכים להוקרה כלשהי.. מדובר על רק פעם אחת מדי שנה, בטקס שלעיתים כולל עובדים רבים אחרים.

 

עוד נמצא,

שחברות בעלות תכניות הוקרה אפקטיביות היו בעלות שיעור נמוך ב – 30 אחוזים של תחלופה מרצון של עובדים מאשר אלה שהיתה להן תכנית לא אפקטיבית.

(ביצועי העובדים היו טובים יותר במונחים של פרודוקטיביות ושירות לקוחות.)

 

אז מה המסקנה שעולה מכל הנתונים הנ"ל?

 

 המסקנה היא – שכולנו יכולים ליצור אווירה ותרבות עשירה בהכרה ובהוקרה שמניבה תוצאות לארגון?

(וזה לא משנה אם אנחנו מנהלים או עובדים.)

 

פשוט להכיר בטוב של האחרים (ובעבודה שלהם.)

ולהוקיר אותם באופן גלוי וכנה בכל פעם שהדבר אפשרי.

כפי שהסופר והומוריסט מארק טוויין  אמר פעם : אני יכול לחיות חודשיים שלמים ממחמאה טובה אחת".

 

בארגונים הטובים ביותר, העובדים אינם צריכים לחכות פרק זמן של חודשיים, או עד לשיחת המשוב התקופתית כדי לקבל מחמאות..

 

ועוד טיפ חשוב!

 

כאשר אתם נותנים מחמאה..

חשוב מאד שהמחמאה תהיה ספציפית וקשורה לעבודה.

 

מרטין זליגמן, שנחשב לאבי הפסיכולוגיה החיובית, בחן את השפעתם של כמה אמצעים לביטוי של הכרת תודה על יותר מ 400 נבדקים.

האמצעי שיעילותו היתה הגבוהה ביותר, הן בעבור המעניק והן עבור המקבל – היה מכתב הכרת תודה.

 

אם אתם מנהלים צוות עובדים או אפילו חברה או ארגון,

תזכרו תמיד שעובדים אמנם יכולים לחשוב שעבודתם היומיומית היא חסרת משמעות,

 

אבל,

 

מכתב הכרת תודה או אפילו מילה טובה בסוף היום מכם –  יכולים לעשות את כל ההבדל!

פעולה קטנה זו יכולה לעזור לאותם עובדים להבין איזו השפעה היתה לעבודה שלהם..

אותם עובדים ירגישו מוערכים, מכובדים ומחויבים יותר למקום עבודתם והמוטיבציה שלהם תרקיע לשחקים!

 

נ.ב.

רוצים ללמוד ולקבל עוד כלים מעולם התקשורת הבין אישית?

מעוניינים ללמוד עוד מיומנויות לשיפור התקשורת הבינאישית שלכם– לחצו כאן וקבלו פרטים על הסדנה המומלצת לתקשורת בינאישית של תום ברנע.

 

 

 

המידע מעניין? שתפו עם חברים