אימון קוגניטיבי התנהגותי CBCׂ ׁ
מהו אימון?
תחום האימון התפתח בצורה דרמטית בעשרים השנים האחרונות. שורשיו נעוצים באימון מנהלים, בתכניות מנהיגות, הדרכה וייעוץ. ברקע של מקצוע האימון יש – נוסף על יישומים מתחום תיאוריות הניהול העכשוויות – גם עקבות של ייעוץ ארגוני ופסיכולוגי. אימון אישי/מקצועי מתייחס למכלול חייו של האדם – עם דגש בהנעה לפעולה ובפיתוח למידה,שיש בכוחם להוביל להגשמה גדולה יותר, לאיזון טוב יותר ולמהלך חיים יעיל ואפקטיבי יותר. אימון הוא מערכת יחסים רבת עוצמה המיועדת לאנשים שרוצים לחולל שינויים חשובים בחייהם. לפני הכול, האימון האישי עוסק בביצועים ובתוצאות. האימון מתמקד בהווה ובעתיד, והעבר נבחן רק כאמצעי להבנת ההווה. המאמן מקבל את המתאמן כפי שהוא, אינו מנסה "לתקן" אותו ואינו מתיימר לדעת מה טוב לו. המתאמן הוא המומחה לחייו והוא זה שקובע את המטרות, ואילו המאמן הינו מומחה לטכניקת האימון שמאפשרת למתאמן למצות את יכולותיו. בין המתאמן והמאמן מתקיימת ברית של שותפות לדרך. המאמן עוזר למתאמן לראות את המציאות מנקודות מבט אחרות מאלה שהוא רגיל אליהן, ומתוך כך מאפשר למתאמן לשנות את דרך חשיבתו.
מהו מודל האימון CBC?
מודל האימון שמנחה אותי בעבודתי נקרא – מודל CBC
(Cognitive Behavior Coaching)
אימון קוגנטיבי-התנהגותי Cognitive Behavior Coaching הוא אימון בגישה המשלבת בין טכניקות קוגניטיביות, התנהגותיות ואסטרטגיות מתחום הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי CBT.
האימון קוגניטיבי-התנהגותי מאפשר למתאמנים להגשים את מטרותיהם באמצעות שינוי הרגלי חשיבה והתנהגות.
מחקרים רבים מוכיחים, כי אימון קוגניטיבי-התנהגותי הוא אחד המודלים, הנפוצים ביותר, שנעשה בהם שימוש בתהליכי אימון פסיכולוגיים, שנעשו בבריטניה. נכון להיום, אימון קוגניטיבי התנהגותי מדווח כגישה המועילה ביותר וכגישה פסיכולוגית לאימון והוא נגזר ממספר סוגי טיפולי CBT אשר נחקרו רבות ושנחשבים לסוגי הטיפול מהפופולריים והיעילים ביותר שקיימים כיום.
יסודות האימון הקוגניטיבי התנהגותי
אימון קוגניטיבי התנהגותי, CBC מתבסס על גישת ה – CBT (הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי)
הגישה הקוגניטיבית התנהגותית מדגישה את המחשבות, האמונות והתהליכים הקוגניטיביים של הפרט כמשפיעים על הרגשות של האדם ומכאן על תגובותיו ההתנהגותיות.
ההבדל העיקרי בין אימון קוגניטיבי התנהגותי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא במהות הבעיות של הלקוח שבהם צריך לטפל.
האימון מיועד לאוכלוסיות שאינן קליניות לעומת הטיפול המיועד לאוכלוסיות קליניות .
האימון מתמקד בפיתוח יכולות של התבוננות מחשבה ורגש, שינוי פרספקטיבה ( חשיבה רציונלית מקדמת), עיצוב ה- BEING ( הכולל אני עתידי, חזון וערכים) וכלים לניהול עצמי להשגת מטרות/ ולהטמעת השינוי.
הוא מיועד לאנשים המקיימים שיגרה בריאה ומעוניינים בתהליך למידה המאפשר ניהול עצמי טוב יותר, השגת מטרות, פתרון בעיות וחסמים (שאינם משבשי שגרה) תוך פיתוח חשיבה מטה-קוגניטיבית מקדמת.
תוצאות האימון מתחומים שונים יהיו בדרך כלל: שינוי הרגלי חשיבה והתנהגות, וויסות רגשי, פיתוח המסוגלות העצמית, המנהיגות האישית, פיתוח היצירתיות, פיתוח תקשורת בין אישית מקדמת, פיתוח מודעות עצמית, התמודדות עם קשיים ומצבי לחץ ועוד'
(בשונה מהטיפול שבדרך כלל מתמקד באנשים שבעקבות בעיות פתולוגיות שונות כמו: הפרעות חרדה ודיכאון, הפרעות אישיות ומצבים פתולוגיים שונים לא מצליחים לנהל שגרת חיים תקינה.)
במהלך האימונים אני משלב בין תיאוריות מדעיות מתחום הייעוץ הארגוני, ובין שלוש גישות פסיכולוגיות מרכזיות: גישת "הפסיכולוגיה החיובית", גישת הטיפול הקוגניטיבי וגישת הטיפול ההתנהגותי. תהליכי העבודה על פי מודל אימון זה הם קצרים,ממוקדים, בהירים, תכליתיים ומטרתם ליצור שינוי של 'כאן ועכשיו'. העבודה מתבצעת תוך הקפדה על התפתחות מתמדת, על פתיחות, על בקרה ועל משוב.
בשונה מטיפול בו האדם מוגדר כבעייתי, חולה, ושזקוק ל"תיקון יסודי", באימון ה – C.B.C האדם/העובד/המנהל נתפס כאדם שלם ומושלם השואף להגשים את מטרותיו וחלומותיו.
עקרונות היסוד של האימון על פי מודל ה – CBC
- ההתערבות מבוססת על המשגה אינדיבידואלית של כל מתאמן במושגים קוגניטיביים.
- יש חשיבות רבה ליצירת ברית אימונית חזקה.
- יש חשיבות ודגש רב על שיתוף פעולה ועל השתתפות פעילה של המתאמן.
- ההתערבות היא ממוקדת מטרה ומתמקדת בפתרון בעיות.
- ההתערבות מתמקדת בהווה ובעתיד– בבעיות ובסיטואציות ספציפיות שגורמות לאדם/עובד/מנהל/ארגון מצוקה בהווה ובמטרותיהם ושאיפותיהם העתידיות.
- ההתערבות נועדה ללמד את האדם/עובד/מנהל להיות המאמן של עצמו – המתאמנים ידעו לזהות ולהעריך מחשבות ואמונות יסוד, לתכנן ולבצע שינוי התנהגותי.
- ההתערבות היא מוגבלת בזמן – מטרתה לסייע למתאמנים לפתור את בעיותיהם הדוחקות ביותר, ולהקנות להם כישורים שיסייעו להם להימנע מהן.
- ההתערבות היא מובנית – שמירה על מבנה מסוים מבטיחה מקסימיזציה של יעילות ההתערבות ושל התועלת שתצמח ממנו.
- ההתערבות מלמדת את המתאמנים לזהות מחשבות ואמונות יסוד לקויות, להעריכן ולהגיב להן.
- במהלך ההתערבות קיים שימוש 'בארגז כלים' מגוון הכולל טכניקות לשינוי חשיבה, מצבי רוח והתנהגויות.
- קורס אימון אישי – מתנה
לקבלת הקישור לקורס – לחץ על התמונה
- קורס אימון אישי – מתנה
מתי כדאי לפנות לאימון CBC ׁ(אישי/מקצועי/ארגוני)?
- כשאתם מרגישים שחייכם מתגלגלים ללא תכנית וללא תכנון.
- כשאתם רוצים לחולל שינוי בחייכם/בעבודתכם.
- כשיש לכם קושי וחסרים במיומנויות שונות, כמו לדוגמא: ראיונות עבודה, קבלת החלטות, זוגיות, הורות, ניהול זמן, ניהול תקציב, ניהול לחצים, ניהול צוות, ניהול זמן, דחיינות, תקשורת בין אישית וכד'.
- כשאתם חוזרים שוב ושוב על אותם דפוסי התנהגות שהכשילו אתכם.
- כשיש לכם מטרה חשובה שאתם רוצים להשיג.
- כשאינכם מספיק מרוצים מן ההישגים האישיים שאליהם הגעתם ואתם רוצים לפרוץ קדימה.
- כשאתם מרגישים שחוּקים וחסרי סיפוק בעבודתכם ומחפשים כיוון חדש.
- כשאתם נמצאים על פרשת דרכים, כמו: שחרור מהצבא, פיטורים, סיום לימודים, יציאה לגמלאות.
- כשאתם מתלבטים בין אפשרויות, כמו: מה ללמוד, איפה לעבוד, היכן לגור.
- כשאתם רוצים יותר סדר וארגון בחייכם.
- כשאתם רוצים להיות שיותר ממוקדים.
- כשאתם רוצים לבדוק אפשרות לממש חלום ישן, כמו: הקמת עסק, הפיכת תחביב למקצוע, שינוי קריירה וכד'.
לתפיסתי אימון הינו תוצר של פעולה ולמידה – שני כוחות אלה מתאחדים כדי ליצור שינוי. בבסיס גישתי ניצבת האמונה כי האדם הוא הגורם המרכזי האחראי לגורלו, וכי בניהול עצמי אפקטיבי ויעיל יוכל כל אדם לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולשפר את איכות חייו בעבודה ומחוצה לה. אני סבור שכל אדם ממצה רק חלק קטן מיכולותיו ומכישרונותיו. לכן, יש לעזור לו להפוך יכולות וכישרונות אלה לחוזקות ממשיות.
העובדה כי רכשתי במהלך השנים ניסיון רב כיועץ ארגוני, כמנחה קבוצות, כמאמן וכפסיכותרפיסט קוגניטיבי התנהגותי מעניקה ערך רב לקהל לקוחותיי.